Recenzia: OSADNÍCI Z KATANU - Prvá časť

V tomto článku o hre Osadníci z Katanu by som vás rada oboznámila z celou hrou a jej celkovým princípom hrania.
Počet hráčov:  3-4
Veková skupina: od 10 rokov
Doba hrania: 60-75 minút
Hracia plocha
catan mapaPo ľavej strane môžete vidieť hraciu plochu.  Hraciu plochu tvorí niekoľko šesťuholníkov ktoré vytvárajú hrací celok. Každý šesťuholník zobrazuje niektorú zo štyroch surovín, ktoré sa bute čam rozmiestniť ich na náhodu, ale treba dbať aby pri sebe neboli čísla 6 a 8.
Po bokoch hracej mapky môžete vidieť vyobrazenia prístavov : 3:1 a prístavy na ovcu, obilie, tehlu a drevo. Prístavy si vysvetlíme v článku neskôr.
Princíp hry: Keď štatistika nefunguje
Na začiatok si každý z hráčov hodí dvoma kockami. Hráč s vyšším súčtom hodených čísel začína. Začínajúci hráč si ako prvý postaví dedinku a cestu kdekoľvek na mape. Môže teda hneď obsadiť tri suroviny rôzne alebo rovnaké, alebo sa rozhodne zobrať prístav. Ďalej nasleduje ďalší hráč, ktorý si opäť niekde postaví dedinku a cestu. Posledný hráč spraví to isté, ibaže on postaví dve dedinky za sebou a po ňom opäť stavia hráč, ktorý staval pred ním. Čiže ten kto stavia prvú dedinku ako prvý, svoju druhú dedinku postaví ako posledný. Políčka si vyberá podľa čísel. Najlepšie je obsadzovať suroviny, ktoré sú na číslach 6 a 8. Tieto čísla zobrazené farebne preto, že štatistika hovorí, že padajú najčastejšie, ale nie vždy je to pravda. Veľmi vďačné čísla bývajú aj 5,9,10. A prečo štatistika nefunguje? To je jednoduché, keďže hra je založená najprv na náhode a až potom nasleduje hráčska stratégia, čísla, ktoré ste si vybrali vám vôbec nemusia padať. Napríklad v jednej mojej hre, kde som obsadila číslo 8 napr. surovina drevo, toto číslo za celú hru padlo 4x, zatiaľ, čo také číslo 2 v danej hre 8x.
Hracie suroviny
catan suroviny
drevo, tehla, ovca, obilie, kameň
Na tomto obrázku je vyobrazených 5 surovín, ktoré sa snažíte získať, aby ste v hre mohli stavať cesty, dediny, mestá alebo ťahať špeciálne karty. Na každý z týchto úkonov potrebujete inú kombináciu surovín (pozri tabuľku nižšie).
Počas hry môžete mať na ruke akýkoľvek počet surovín, ale ak kockami hodíte číslo 7 a máte na ruke viac ako 7 surovín, musíte z nich polovicu vyhodiť. Číslo 7 v hre predstavuje banditov.
Kombinácie surovín
CestaDrevo + tehla
DedinaDrevo + tehla + ovca + obilie
Mesto2x obilie + 3x kameň
KartaOvca + obilie + kameň
Priateľské vykrádanie áno či nie?
Za začiatku hry sa môžu všetci hráči dohodnúť na tzv. priateľskom vykrádaní, čo znamená, že nikoho nemožno vykradnúť, kým nemá nahratých viac ako  body. Každý hráč začína s bodmi. Samozrejme existuje aj možnosť, že sa na niečom takom nedohodne a vykrádať sa môže hneď od začiatku. Vykráda sa veľmi jednoducho a to buď tým, že hodíte kockami číslo 7 alebo použijete rytiera. Banditov presuniete na pole obsadené jedným alebo viacerými hráčmi a od jedného z nich si ťaháte jednu vám neznámu surovinu.